آداب غذا خوردن
در این وبلاگ جز قوانین معاشرت , از مد هم براتون میگیم چون رابطه بسیار مستقیمی با آداب معاشرت داره. تمام مطالب با وجود اینکه از منابع مختلفی گرفته شدن, با همکاری دوستان به ثبت رسیده اند و تغییر یافته اند.روز خوشی داشته باشین.
آداب غذا خوردن
سه شنبه 16 تير 1394 ساعت 14:0 | بازدید : 1059 | نویسنده : P.S | ( نظرات )

1. تشکر

فکر نکنید چون در رستوران پول دادید, دیگر نباید از صاحب آن و یا پیشخدمت تشکر کنید. تشکر نشانه ادب شماست. مسلما بعد از اتمام غذا با پیشخدمت روبه رو میشید. ازش تشکر کنید با لبخند. اگر صاحب رستوران رو هم دیدید میتونید حتی از دور با لبخند سرتون رو خم و تشکر کنید. اگر پیداش نکردید لازم نیست کل رستوران رو زیر و رو کنید.

 

2. کارد و چنگال

در پایان غذا کارد و چنگال و یا قاشق تان را به هم چسبیده و به صورت مورب روی بشقاب قرار بدید. این یعنی از خوردن دست کشیدید. 

 

3. دستمال

قبل از غذا شما دستمال سفره (نپکین) رو روی پاهاتون انداخته بودید. بعد از غذا نباید اون رو تا بکنید. فقط به صورت جمع شده کنار بشقابتون قرار بدین.(هر دستمالی رو). در ضمن از دستمالی که برای دست ها و دهانتون استفاده میکنید, برای پاک کردن بینی تون استفاده نکنید! ظاهر خوشی هم نداره!

 

4. صندلی

صندلی رو درست پشت میز بگذارید و فاصله رو با میز طوری تنظیم کنید که به بشقاب مسلط باشید . ضمناً پشت میز هرگز پا روی پا نندازید . بعد از صرف غذا و بلند شدن هم صندلی رو به جای اولش برگردونید. این کار, هرچند کوچیک, تصویر خوبی از شما در ذهن بیننده به جا میذاره.

5. دانه ی زیتون

زیتون چرب رو با چنگال به دهان بذارید و هسته ی  اون رو به وسیله ی چنگال به گوشه ی بشقاب برگردونید .

 

6.  سالاد

برای سالاد بهتره از یه بشقاب مجزا استفاده کنید. سالاد معمولا با چنگال خورده میشه و از کارد استفاده نمیشه. 

 

7. چیپس

تنها غذایی که با دست میشه سر میز خورد چیپسه. آروم, دونه دونه و با دو انگشت.

 

8. غذا های خمیری

غذا هایی که با خمیر درست میشن مثل ماکارونی و پاستا , درست همشکل با سبزیجات , فقط با چنگال خورده میشن. مگر اون خمیر برشته شده باشه که در این صورت از کارد هم استفاده میشه. مثل پیتزا.

 

9. جوجه کباب با استخون

میتونید این یکی رو هم با کمک انگشت هاتون بخورید. با انگشت ها گوشه جوجه رو بگیرید و آروم گاز های کوچیک بزنید.

 

10. خلال کردن دندان

برای خلال کردن دندان به دستشویی بروید. حتی اگر خیلی فوری بود با یه عذرخواهی میز رو ترک کنید. چون دیدن غذا لای دندون اصلا منظره جالبی نیست. اگر هم فکر میکنید با گرفتن دست جلوی دهنتون اینکارو در خفا انجام میدید, اشتباه میکنید. تازه بدتر هم هست.

 

11. سوپ

فرانسوی ها سوپ رو از نوک قاشق میخورن و انگلیسی ها از پهلوی اون. هرچی باشه شما نباید قاشق رو وارد دهنتون بکنید. بلکه باید از لبه ی اون بدون هورت کشیدن سوپ رو صرف کنید. 

 

12. بشقاب درست و حسابی

بشقابتون رو پر از سالاد و اردر و پیش غذا نکنید. برای غذای اصلی هم جا بذارید. این وظیفه ی غذای اصلیه که شما رو سیر کنه نه دسر یا پیش غذا. به هرحال بیشتر از یه معده که ندارید. در عین حال بشقابتون رو با تنها یک رنگ پر نکنید. کم ولی گوناگون بکشید.

 

13. دست ها

این دیگه خیلی مهمه. سر میز آرنج ها باید به پهلو چسبیده باشن. چه موقع خوردن و چه موقع نوشیدن. آرنج هاتون رو به هیچ عنوان روی میز قرار ندید. اگر غذاتون تموم شد , دست ها رو روی زانو یا لبه ی میز ( فقط مچ ها رو ها. نه آرنج ) قرار بدید. 

 

14. دعوت شدن به رستوران

اگر مهمان هستید غذا رو با خودتون به خونه نبرید. اگر سفارش با خودتونه, گرونترین غذا  یا ارزانترین  رو انتخاب نکنید. برای احترام به خودتون و برای حال میزبان. غذایی رو سفارش بدید که نیاز به دخالت دست نداشته باشه. اگر مهمونی خصوصی و خودمونی تر بود میتونید غذایی که با دست صرف میشه انتخاب کنید. 

 

15. لقمه های کوچیک

خیلی زننده هست که سر غذا خانوم یا آقا برای جا دادن قاشق پرش در دهن اونو تا ته باز کنه و با گونه های برآمده شروع کنه به جویدن. لقمه ی کوچیک بردارید. اگر نمیشه , غذا رو با چنگال صرف کنید. زننده تر از این, با دهن باز غذا رو جویدن و صحبت با دهن پر هست. رعایت بکنید چون حتی احتمال داره از شدت زنندگی شخص نزدیکتون حالت تهوع بهش دست بده.

 

16. محیط آروم

برای سلامتی هم لازمه. سر غذا مسائل سیاسی و گرفتاری های زندگی رو پیش نکشید. زیاد هم صحبت نکنین و به گوش شنونده احترام بذارید. سر سفره ناامید و خسته کننده نباشین. قیافتون با لب و لوچ آویزونتون اشتهای بقیه رو هم کور میکنه. "لطفا!"

 آداب دانی هنری هست که اگر داشته باشید کسی متوجه نمیشه , و اگر نداشته باشید همه میفهمن. 

17. صدا

حواستون باشه از برخورد قاشق و چنگال باهم یا با دندون هاتون صدایی در نیاد. خیلی ها حساسیت دارن. قاشق, چنگال یا کارد رو هم به کف بشقاب نکوبونید.

 

18. خمیر نان

با خمیر نون بازی نکنید. این مجسمه سازی مخصوص هنرمندانه.

 

19. درخواست

بهتره چیزهایی مثل نمکدان و بطری و ... رو از کسی که بهش نزدیکتره خواهش کنید به شما بده. خوب نیست دائما دستتون جلوی چشم و بینی اطرافیان دراز شده باشه.

 

20. اخم سر سفره

اخم یه حرکت ضدحاله. اگر غذایی بهتون تعارف میشه با اخم, مثل دخترای لوس نق نقو نگین "دوست ندارم." حتی اگر اون غذا پای نیم پز کانگارو همراه با سس خون بوفالو باشه. لبخند ملیح و دلنشینی بزنین و بگین "ترجیح میدم چیز دیگه ای رو صرف کنم." یا حالا هرجمله ای تو مایه های این.

 

21. اتفاقات سر سفره ای

اگر کسی سفره رو لک کرد, غذا و نوشابه ش رو روش ریخت یا حتی اگر (با عرض معذرت از معده حساستون) توی بشقابتون استفراغ کرد, مسئله رو بی اهمیت جلوه بدین. یه وعده غذا که این حرفا رو نداره.

 

22. ته مانده غذا در بشقاب

معمولا افراد مبادی آداب بعد از غذا نون کف بشقاب نمیکشن تا سس یا باقی غذا رو بخورن.

 

23. تربچه!

اگر با برگ بود اول برگ ها رو بکنید (البته نه با دندون.) بعد بذارینش دهنتون (اگر خیلیی بزرگ نبود) اگرم برگاشو دوست دارید, دونه دونه بخورید. دیگه کسی تربچه رو با برگ هاش یه جا نمیکنه دهنش.

 

24. میوه

میوه هایی مثل خربزه, هندونه و طالبی رو نباید یک جا توی بشقاب تکه تکه کنید و بعد بخورید. بلکه بذارینش توی بشقابتون و هربار یه قسمتی رو با کارد ببرید و میل کنید. در ضمن هیچوقت با کارد نخورین. اگر از خوردن میوه های دیگه بخاطر دیدار با کرم و حشرات در اونا وحشت دارید, در جمع بلند مطرح نکنید. در ضمن فراموش نکنید وحشت کرم ها ازینکه شما اونا رو بخورید, خیلی بیشتر از وحشت شماست.

 

25. توت فرنگی 

توت فرنگی , این کوچولوی قرمز دوست داشتنی رو, با دم بگیرید بخورید. اگر دم نداشت, از چنگال باید استفاده کنید.

 

26. چای و قهوه شیرین

پر سر و صدا بهم نزنید لطفا. تضمین میکنم با اینکار چای شیرین تر نمیشه.  یه سریا جدا بی اعصابن نسبت به این کار.

 

27. بطری های نوشیدنی

باید قسمت پایین بطری رو بگیرید , نه گلوی بطری تا حدی که اونو خفه کنید! در ضمن اگر در لیوان دارید نوشیدنی میریزید , لیوانو با دست بلند نکنید. بلکه بطری رو روی لیوان خم کنید. 

 

28. سوپ و آش

اینا جزو اون غذاهایی هستن که نباید بیشتر از بار اول تعارف شن. همچنین میزبان نباید بیشتر از یه ملاقه توی بشقاب شخص بکشه. یعنی اول یه ملاقه بکشید بعد بپرسید که مایل هست ملاقه دوم رو هم بکشید یا نه؟ به هرحال باید توی معده , جا برای غذای اصلی که مسلما بهتر طبخ شده هم بمونه. 

 

29. فوت نکنید!

هرجااا که باشید, خونه , تنهایی, جمع, رستوران, با نامزدتون, جلوی ملکه انگلستان, فوت نکنید. هیچ غذایی رو. صبور باشید تا خودش خنک بشه. 

 

اگر مشاهده بی ادبی و بدغذا خوردن اطرافیان نبود, هیچکس به ادب خودش توجه نمیکرد!

 

30. چگونه باید از کارد استفاده کرد ؟

با بازوان چسبیده به پهلو. با دست راست دسته کارد رو میان انگشت شصت و انگشت سوم نگه دارید طوری که انگشت سبابه در روی دسته, نزدیک به تیغه کارد قرار بگیره. حالا کاملا به کارد مسلطید. دسته کارد باید روی دست میان شصت و سبابه جای بگیره. انگشت سبابه  رو روی تیغه قرار ندید. کارد و چنگال و قاشق رو توی مشت نگیرید. موقع صحبت کردن اونا رو درهوا به پرواز در نیارید. 

 

دسر تنها امید بعد از غذای بی مزه هست!

 

 

 

 

 



|
امتیاز مطلب : 45
|
تعداد امتیازدهندگان : 9
|
مجموع امتیاز : 9


مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید

<-CommentGAvator->
Kimia  در تاریخ : 1394/4/17/etiquette - - گفته است :

ممنون. عالی و مفید. پیشنهاد همکاری میپذیرید ؟ لطفا ایمیل بدید. ممنون.


<-CommentGAvator->
Farnoosh در تاریخ : 1394/4/16/2 - - گفته است :
عالی بود. ممنون. بیان عالی! لطفا مطالب بیشتری بذارید که منتظریم. به خصوص آداب تلفن صحبت کردن.


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








منوی کاربری


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
نویسندگان
آرشیو مطالب
خبرنامه
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



دیگر موارد
چت باکس

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)
تبادل لینک هوشمند

با سلام خدمت شما مهمان عزیز
ما رو با عنوان :
آداب معاشرت و مد
و آدرس :
etiquette.loxblog.com

لینک کنید و سپس مشخصات خودتون رو وارد بکنید.
روز خوشی داشته باشید.






آمار وب سایت

آمار مطالب

:: کل مطالب : 4
:: کل نظرات : 3

آمار کاربران

:: افراد آنلاین : 1
:: تعداد اعضا : 4

کاربران آنلاین


آمار بازدید

:: بازدید امروز : 38
:: باردید دیروز : 0
:: بازدید هفته : 38
:: بازدید ماه : 38
:: بازدید سال : 243
:: بازدید کلی : 2107